توبیخ بچه های جنگ در دموکراسی تو روز روشن


اولین نکته ای که پس از دیدن فیلم دموکراسی تو روز روشن در ذهن انسان خطور می کند این است که به راستی هدف از ساخت چنین فیلمهایی چیست؟
مطمِئنا کسانی که فیلم را دیده باشند هدف فیلم را نشر ارزشهای دفاع مقدس نمی دانند چرا که این فیلم در ژانر دفاع مقدس نمی گنجد بلکه هدف توبیخ و تخریب بچه های جنگ است که نمونه دیگر از این نوع فیلم ها به نام پدر حاتمی کیاست.
این که چرا اغلب کارهای خوب جناب سردار رزمنده (شخصیت اول فیلم)در خارج از جبهه اتفاق می افتد و اعمال اشتباه و غلط او در داخل جبهه وبه خاطر آن باید توبیخ شود خود علامت سوال بزرگیست که هدف دست اندرکاران فیلم را از ساخت چنین فیلمی مشخص می کند(قابل توجه خوانندگان که تهیه کننده ی این فیلم حاج آقای زم است که سوابق ایشان برای اهالی سینما و سیاست مشخص است.

بحث دیگری که در مورد این فیلم مطرح است این است که چرا برای نشان دادن توبیخ انسان ها در برزخ و قیامت بر روی قشر آرمانگرا و بسیجی تکیه شده است در حالیکه امروز یکی از اهداف دشمنان تضعیف این قشر در نگاه مردم است در حالیکه اگر هدف فیلم نشان دادن عواقب کار انسان ها در قیامت است چرا بر روی اقشار دیگر مردم در فیلم بحث نشده است؟

یکی از موارد دیگر این فیلم نشان دادن با صراحت عالم ماورایی برزخ و قیامت است.سیدشهیدان اهل قلم در نقد فیلم های افق و روزنه دباره این بحث  به نکات جالبی اشاره می کند که برای نقد این فیلم نیز کارآیی دارد.

(سازندگان فیلم های « افق » و « روزنه » دچار این تصور اشتباه شده بودند که حتی بهشت و عالم ملکوت را نیز می توان مستقیماُ و باصراحت نشان داد. اما نمی توان. بهشت حقیقتی مجرد و غیر مادی است و اسری اینچنین رانمی تونان مستقیماُ به زبان تصویر ترجمه کرد. تصویر باغ هایی دنیایی به هیچ چیز جز باغ های دنیایی دلالت نخواهد کرد واینتوقعی بسیار ساده لوحانه است که ما بخواهیم بهشت رانیز باهمین گل وگیاه نا و دار و درخت ها نمایش دهیم و یا جهنم را با همین آتش ها و سیخ و گرز و زنجیر و... حقایق مجرد جز از طریق سمبلیسم و با زبانی شبیه به آنچه ما در رؤیاهای خویش می بینیم نمی توانند قالب تصویر و تجسم دربیابند و بنابراین، این دوستان، حق این بود که بهشت و زیبایی ها و نعمات آن را توسط سمبل هایی غیر متقییم و متناسب، به تصویر بکشند)اما سخن آخر این که یکی از نکاتی که برای ساخت فیلم در ژانر دفاع مقدس لازم است این است که آنقدر درک داشته باشی که جنگ ما ماهیت دینی داشت و شهداوبسیجیان برای دین وحفظ اسلام که در راه اطاعت از ولایت فقیه است جانشان را هدیه کردند.
ابزار لازم برای ساخت فیلم را شهید آوینی دریافت که چه زیبا گفت:

   (هنرمند آیینه ای است که اگر صیقلی نباشد، صورت زیبای حقیقت را مشوه و کج و معوج می نماید؛ پس هنرمند از آن حیث که واسطه ظهور حق در عالم است بایر به تزکیه نفس بپردازد و منزان توفیقش در این امر با میزان هنرمندیش رابطه ای مستقیم دارد. دوستان عزیز ما، آنان که می خواهند پای در عرصه هنر متعهد بگذارند و خود را نسبت به ایجاد تحول اخلاقی در انسان ها مسئول می دانند، باید بدانند که اولین شرط کار « تزکیه نفس » است)

از این جملات می فهمی ریشه دشمی های تهیه کننده دموکراسی تو روز روشن را با با آوینی

پی نوشت 1-سیاست معاونت سینمایی در اکران فیلمها و عدم توقیف آنان این است که با فضای باز در سینما راه برای سوء استفاده و ایجاد بحران توسط بعضی سینماگران داخلی  برای ضربه زدن به سینما بسته خواهد شد و با اکران خاص فیلم هایی مانند دموکراسی تو روز روشن باید هم فضا را کنترل کرد هم جلوی سوء استفاده را گرفت.اما سوال اینجاست که نباید با این دست فیلم ها آنقدر باز برخورد کرد که حمید فرخ نژاد که سوابق او در جشن حمایت از موسوی با آن سخنرانی مضحکه اش برای همه مشخص است در فیلم دموکراسی تو روز روشن رییس جمهور مردمی و مکتبی کشورمان را به سخره بگیرد و معاونت سینمایی هیچ گونه سانسوری بر این گونه اعمال انجام ندهد.

پی نوشت2-جناب محمد رضا گلزار لطف فرمودند و پس از مدتها بازی در فیلم های سینمای ...  پایشان به فیلمای جنگی در نقش عزراییل باز شد که انسان با دیدن ایشان و ماشینشان یاد فیلم ماتریکس می افتد.

ای کاش تا همه محرومین و مستضعفین کشورمان هم بازیگر بودند تا برای چند ثانیه بازی مانند گلزار از حاج آقای زم 90میلیون تومان ناقابل دریافت میکردند.

پی نوشت3-از شرکت MSI هم تشکر می کنیم که لپ تابهایش را در اختیار فیلم دموکراسی تو روز روشن قرار داد تا دوستان روی آن مانور کنند و قسمتی از خرج های فیلم را به دست بیاورند.











نوشته شده توسط رضا پاکسیما
/ 1 نظر / 6 بازدید
...

shoma motmaeni filmo ba deghat didio dorost fahmidisshoma motmaeni filmo ba deghat didio dorost fahmidish?!!!!!!!!!!!!!!!!!!